Nieuws Blog Normandië

23 augustus 2020

Niet al te ver rijden vanaf Nederland maar wel zodanig om een écht vakantiegevoel te krijgen, was onze gedachte. Inmiddels was namelijk het reisadvies voor veel Europese landen aangepast van code oranje naar code geel en zo ook voor Frankrijk.

Dit betekende dat het toch mogelijk was om er even tussenuit te gaan tijdens onze vakantie. Op zaterdag 11 juli 2020 vertrokken we dan ook met z’n vieren naar Normandië, waar we een weekje op de camping zouden staan.

Door ons enthousiasme hadden we helemaal niet door dat we het weekend voor 14 juli (oftewel quatorze juilliet, de nationale feestdag van Frankrijk) op vakantie gingen. Hierdoor was het op de weg drukker dan verwacht omdat veel Fransen een lang weekend vrij hadden. Uiteindelijk zijn we meer dan 8 uur onderweg geweest. Bij aankomst in het dorpje Villlers-sur-Mer hadden we een prachtig uitzicht op het landschap en de zee, wat de rit meer dan waard was. Eenmaal aangekomen op de camping, vol met Fransen, zetten we onze tent op en proostten we op een fijne vakantie ondanks de coronacrisis.

We wilden graag een aantal bekende bezienswaardigheden bezoeken tijdens onze vakantie en waren daar goed op voorbereid. Openingstijden checken en mondkapjes mee dus. Het gebruik van de mondkapjes zat nog niet helemaal in ons systeem dus daar moesten we even aan wennen. Regelmatig liepen we terug naar de auto omdat we opnieuw waren vergeten om de mondkapjes in onze tas te doen. Het was namelijk wel belangrijk om deze mee te nemen. Hij moest op in o.a. winkels, supermarkten, musea en restaurants.

Op de indrukwekkende bezienswaardigheden zoals Pointe du Hoc, Omaha Beach en de Amerikaanse militaire begraafplaats vergat je al snel wat er op dit moment in de wereld speelt. Door de bijzondere verhalen van deze plekken was je vooral bezig met wat er zich tijdens de Tweede Wereldoorlog heeft afgespeeld in die omgeving. Dit is ook een van de redenen dat veel mensen Normandië bezoeken.

Pointe du Hoc is een 30 meter hoge klif en ligt tussen de invasiestranden Omaha Beach en Utah Beach. De locatie bovenop de klif werd door de Duitsers bezet met bunkers en kanonnen om de landingsstranden te verdedigen. Ondanks de hoogte van de klif zijn de Amerikaanse geallieerden erin geslaagd om met touwladders de klif te beklimmen en de Duitsers uit te schakelen.

Een van de musea die we hebben bezocht was Le Grand Bunker Musée du Mur de l'Atlantique in Ouistreham. Dit aangrijpende museum is ingericht in een 17 meter hoge bunker die deel uitmaakte van de Atlantikwall. Dit was een meer dan 5000 kilometer lange verdedigingslinie van de Duitsers die van het Noorden van Zweden tot het zuiden van Frankrijk liep. Een aantal dagen na D-Day hebben de Britten deze bunker ingenomen door de toegangspoort op te blazen. Ook hiervan zijn de sporen nog te zien in de bunker.

We hebben tijdens onze vakantie ook veel mooie plaatsen bezocht zoals Caen, Honfleur en Trouville-sur-Mer, en voor het eerst echte moules-frites gegeten.

Al met al was het een fantastische week waarbij we heerlijk back to basic op de camping verbleven en veel prachtige plaatsen hebben bezocht. Ondanks de coronacrisis hebben we alles kunnen doen wat we wilden en optimaal kunnen genieten op een veilige manier.

Hopelijk kunnen veel scholen binnenkort ook kennis maken met deze prachtige, indrukwekkende omgeving!

Meer nieuws

Nog meer nieuws

Om u beter van dienst te kunnen zijn, maakt Scooltrips.nl gebruik van cookies. Door op "Ik ga akkoord" te klikken of door gebruik te blijven maken van deze website, gaat u akkoord met het plaatsen van deze cookies.